Rotterdam heeft een rijke historie en die is uiteraard onuitputtelijk. Iedere dag opnieuw wordt het verleden aangevuld met tal van kleine feiten. Via beeld en tekst voegen zij iets toe aan onze gemeenschappelijke (contemporaine) geschiedenis. Journalisthistoricus Joris Boddaert beschrijft iedere zondag in deze rubriek een Rotterdamse foto. Meestal is het fotografisch beeld onbekend en van langer geleden.
Reacties: [email protected]
Nieuwe Binnenweg
Een enkele lezer van deze wekelijkse rubriek zal het bekend zijn dat ik als stadschroniqueur het nodige heb geschreven over de historische ontwikkelingen van Rotterdamse cafés. Ik schreef de vijf caféboeken met veel plezier. De serie is mijn magnus opum. Zoveel is zeker.
Het spreekt vanzelf dat ik de Nieuwe Binnenweg, de langste winkelstraat van ons land met zijn tientallen cafés uitgebreid heb beschreven. De mooiste foto van de Nieuwe Binnenweg is deze uit circa 1930, waarop wij een bijna romantisch straatbeeld zien. Wij ontwaren langs de stoep een handkar, en links daarvan iets wat op een autobus lijkt.
In de verte, richting Eendrachtsplein, zien wij drie trams. Verder ontdekken wij druk fietsverkeer en tal van deels flanerende voetgangers. En het lijkt haast wel of de deur van café Landzicht (hoek Josephstraat) uitnodigend open staat voor de dorstige clientèle. Rechts zien wij het land van Hoboken, met al voorzichtige voorbereidingen voor de latere nieuwbouw. De foto is vermoedelijk genomen vanaf het hoge gebouw op de hoek van de Nieuwe Binnenweg en de Van Speijkstraat. Ze is loepzuiver, en ik daag menig beroepsfotograaf anno 2021 uit om precies zo’n scherp vergezicht te produceren.
De foto is afkomstig uit het archief van het vooroorlogse Voorwaarts dat later in handen kwam van het onvolprezen dagblad Het Vrije Volk. Vroeger gevestigd aan de Slaak. HVV was begin jaren vijftig de grootste krant van ons land. Redacteur Jan Meijer, die van 24-10-1977 t/m 7-11-83 de historische rubriek ‘In de Bonte Hond’ volschreef, schonk mij de foto toen ik zijn rubriek onder de naam ‘De Pappegay’ vanaf 02-20-87 in Het Vrije Volk vervolgde.
Dat Jan Meijer mij aanwees als zijn opvolger heeft een allesbeslissende invloed op mijn verdere journalistieke loopbaan gehad. Kortom, u moet deze fraaie plaat tevens zien als een blijk van de waardering die Jan Meijer toekomt. Hoe het café Landzicht verder is vergaan? Oh, dat is een heel verhaal dat veel te ver voert voor deze rubriek.